Licht aan op de fiets

Licht aan op de fiets
Licht aan op de fiets

Nu het ’s morgens weer wat minder licht is en slechter weer in aantocht is, wordt het nog belangrijker om je licht aan te hebben op de fiets.

Niet alleen om te kunnen zien waar je rijdt, maar vooral om gezien te worden door de andere weggebruikers.
Laat daarom op tijd je verlichting checken en zo nodig repareren of vervangen.

Voor fietsverlichting gelden in Nederland een beperkt aantal regels.

  • Tussen zonsondergang en zonsopgang, en overdag wanneer het zicht ernstig belemmerd wordt, moet een fietser licht voeren. Wanneer overdag het zicht ernstig is belemmerd, is niet nader gespecificeerd.
  • Het voorlicht moet wit of geel zijn. Het achterlicht rood.
  • Het licht moet vast aan de fiets bevestigd zijn, of gedragen worden op borst (voorlicht) of rug (achterlicht).
  • Het licht mag niet knipperen.
  • Een driewieler met 2 wielen voor moet 2 symmetrisch bevestigde koplampen hebben.
  • De verlichting mag andere weggebruikers niet verblinden. Wanneer dat is, is niet nader gespecificeerd. De Duitse norm gaat uit van max. 2 lux op 10 meter. Heb je een koplamp die is bedoeld om zelf de weg te zien, dan moet je deze dus ook naar beneden richten, en mag je deze niet recht naar voren laten schijnen.
  • Extra verlichting is niet toegestaan. Dus grappige ledjes in wielen of meer dan 1 koplamp op een tweewieler is illegaal.
  • De koplamp moet voortdurend zichtbaar zijn voor tegemoetkomende weggebruikers.
  • Het achterlicht moet voortdurend zichtbaar zijn voor van achteren naderende weggebruikers.
  • De verlichting hoeft alleen gevoerd te worden tijdens het rijden. Bij stilstand hoeft deze dus niet te schijnen (hoewel dat natuurlijk wel handig is, en goede dynamo verlichting standlicht heeft).
  • Fiets je ‘s nachts met een aanhanger dan moet die ook een achterlicht hebben. Die moet (uiteraard) links gemonteerd worden.

In Nederland zijn er geen eisen gesteld aan de hoeveelheid licht. Dus ook een batterijlampje dat nauwelijks schijnt, voldoet aan de regels.

Geen licht volgens de regels: € 55 ,-
Fietsen zonder de verplichte reflectoren: € 35,-

Licht aan op de fiets